Blogi
Tukholmassa käymässä 24.3.201026.3.2010 00:00
Saatuamme lahjakortin Tukholman laivamatkaan päätimme Eeva-Leenan kanssa pistäytyä siellä maaliskuun loppupuolella katsomassa eräitä sellaisia paikkoja, joissa emme useiden aikaisempien matkojemme yhteydessä olleet ehtineet käydä. Yksi tällainen kohde oli Livrustkammaren kuninkaanlinnan kellariholveissa.
Museon tunnukseksi on 1990-luvulla muodostunut Kustaa II Aadolfin täytetty hevonen Streiff, joka haavoittui kaulaan Lützenin taistelussa 6.11.1632 lähes samanaikaisesti, kun kuningas sai kuulan vasempaan käsivarteensa. Kustaa II Aadolfin oli vaikeaa ohjata haavoittuneena vammautunutta hevostaan taistelupäivän sumussa ja savussa. Niinpä kuningas ajautui pois omista joukoistaan vihollisten keskelle, jossa hän sai toisen kuulan selkäänsä ja piston rintaansa ja putosi hevosen selästä maahan. Maassa häntä ammuttiin vielä kuolettavasti otsaan.
Streiff-hevosen lisäksi museossa on useita upeita kuninkaallisia hevosvetoisia vaunuja, joita käytettiin juhlatilaisuuksissa sekä kuninkaallisia paraativarustuksia, pukuja ja aseita. Niiden joukossa on myös asu, jossa Kustaa III surmattiin 16.3.1792 Oopperan naamiaisissa. Kaiken kaikkiaan museo ainulaatuisine ja tunteita herättävine esineineen kuvaa sattuvasti kuninkaallisen Ruotsin historiaa.
Livrustkammaresta suunnistimme bussilla numero 69 Djurgårdenin kärkeen Thielska Galleriet´tiin, jossa on pankkiiri Ernest Thielin (1859-1947) viime vuosisadan alkupuolella perheelleen ja taidekokoelmalleen rakennuttama upea linna. Rakennuttaessaan linnaansa Thiel kirjoitti valitsemalleen arkkitehdille: "Haluan kodin, jonka kaikilla seinillä riippuu tauluja". Linnasta tuli sekoitus eurooppalaista jugendia, maurilaista loistoa ja ruotsalaista kartanoperinnettä. Nautimme kahvit ennen taidekokoelmaan tutustumista pankkiirin kylpyhuoneeseen kalustetussa kahvilassa.
Varakas Thiel tuki ennenkaikkea oman aikansa ruotsalaisia taiteilijoita. Kokoelmassa on useita suurikokoisia töitä Bruno Liljeforsilta, joka mielellään kuvasi luontoa ja sen eläimiä. Carl Larssonin interiöörejä ja henkilökuvia löytyy, samoin kuin Nils Kreugerin maalauksia Öölannista ja Richard Berghin rantaniittyjä Gotlannista sekä useita muita sen ajan ruotsalaisten taiteilijoiden töitä. Ruotsalaisten taiteilijoiden lisäksi Thiel keräsi kokoelmaansa yksitoista norjalaisen Edvard Munchin työtä. Hän oli joskus sanonut, että "minun Munch-seinänästäni tulee Euroopan loistavin".
Thielin liiketoimet eivät enää jatkuneet yhtä tuloksekkaina viime vuosisadan alkupuolelle siirryttäessä, vaan hän velkaantui niin pahasti, että hänen oli luovuttava kodistaan ja kokoelmastaan. Ruotsin hallitus päätti pelastaa kodin ja kokoelman vuonna 1924. Thielska Galleriet avattiin yleisölle 1926. Kannattaa tutustua tähän hienoon kokoelmaan ja linnaan.
Djurgårdenista palasimme takaisin keskustaan ja nousimme bussista Nordiska Museetin lähettyvillä ja kävelimme tähän valtavaan museorakennukseen tutustuaksemme siellä olevaan erikoisnäyttelyyn "Muodin mahti - 300 vuotta vaatteita". Näyttelyyn on valittu vaatteita 1780-, 1860- ja 1960-luvuilta. Nämä ovat vuosikymmeniä, jolloin talous, ideat ja tekniikka vaikuttivat merkittävästi muotiin ja siihen miten ihmiset pukeutuivat. Melko suppea näyttely esitteli, millä tavoin ihmiset pukeutuivat näinä vuosikymmeninä.
Näiden käyntien jälkeen alkoivatkin jalat tuntua raskailta ja niinpä nousimme maanalaiseen ja palasimme takaisin laivaan levätäksemme hivenen ennen laivan lähtöä ja iltaruokailua. Koko päivä siinä meni, mutta paljon jäi Tukholmasta vielä katsomatta.
Kirjoitusta on viimeksi muokattu: 21.5.2010 21:09